FI vill (fortfarande) strypa “rådgivarnas” provisioner

Blogg


Gillar du vårt arbete? Stötta oss på Patreon!


Finansinspektionens generaldirektör höll tal inför Fondbolagens förening i veckan. Vi slår oss ned i soffan med en kopp te och myser till talets godbitar:

Om de felaktiga incitamenten

Vi har sett för många exempel på hur konsumenter far illa när de får råd att spara i dyra och många gånger väldigt komplexa produkter. Men det handlar inte bara om de mest iögonfallande fallen av direkt olämpliga produkter, utan även om att rådgivare idag generellt saknar incitament att rekommendera bra och prisvärda produkter. Vi tror att det enda sättet att lösa problemet är att se till att rådgivarna inte har något annat ekonomiskt intresse än att göra det som är bra för konsumenten.

Totalförbud mot provisioner!

Vi anser därför att det finns ett behov av ett brett provisionsförbud som omfattar all rådgivning till konsumenter, oavsett vilken typ av företag som utför rådgivningen. Samtliga provisioner bör därför förbjudas i lag.

Hur svårt kan det vara?

Något som är beklagligt i diskussionen om ett provisionsförbud är att det glöms bort att rådgivning egentligen inte borde vara särskilt svårt att ordna på ett bra sätt. Rådgivning borde för de allra flesta konsumenter handla om att undvika dyra och onödigt komplexa produkter. Rådgivningen borde helt enkelt handla om att ge råd som bara är bra för konsumenten.

Men konkurrensen då?

Att det finns många företag som ger dåliga råd eller många fonder som är dyra i relation till sin prestation är inte en konkurrens värd att bevara. Det är bara ett dåligt system som missgynnar konsumenter. Meningsfull konkurrens handlar i stället om att det finns flera aktörer som pressar varandra att bli bättre och på så sätt leder till att konsumenter erbjuds bättre och mer ändamålsenliga produkter.

De flesta får dåliga råd och de som har mindre pengar får ingen hjälp alls

En genomgång av ett antal undersökningar som gjorts av FI visar att de flesta kunder som fått rådgivning har ett placeringsbart kapital på mellan en halv och 2 miljoner kronor. Det är mer än vad de flesta svenskar har i sparkapital och tyder på att de minst beställda idag inte får någon rådgivning att tala om. I en ny värld med bättre och riktigt oberoende rådgivare ser vi att det skulle kunna ändras.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis ser vi att ett förbud mot provisioner har många fördelar. Det kommer inte bara att bidra till att konsumenter kan känna sig mer trygga med de råd de får. Det kommer också skapa förutsättningar för en marknad där aktörer på riktigt tävlar om att vara bäst för konsumenterna och där trycket på att skapa bättre och billigare sparprodukter blir påtagligt. Allt det här är vad vi menar med meningsfull konkurrens som främjar ett gott konsumentskydd. Det har vi inte på sparandemarknaden i Sverige idag.

Talet i sin helhet.


Den här verksamheten finns tack vare DITT frivilliga ekonomiska bidrag.

Vi står på din sida i finansdjungeln. Vi drar ner byxorna på finansaktörer som gynnar sig själva på kundernas bekostnad. Dessutom ger våra artiklar och guider dig och andra begripliga, enkla och vetenskapligt förankrade råd om ekonomi, sparande och pensioner.

Du kan vara med och bidra via Swish på 123 648 44 48 eller stötta månadsvis via Patreon.

Om författaren

Andreas Runnemo

Andreas Runnemo har 15 års erfarenhet från finansbranschen där han innan Småspararguiden har jobbat på hedgefond, storbank och livförsäkringsbolag. Trots att han själv har suttit på hedgefond och byggt avancerade algoritmer för att slå börsen har han alltid haft sina egna pengar i billiga indexfonder. Andreas är civilingenjör från KTH (Teknisk Fysik) med inriktning finansiell matematik och civilekonom från Handels.