Min olyckliga affär med Nordea

Blogg


Gillar du vårt arbete? Stötta oss på Patreon!


Tyvärr har arbetet med Småspararguiden inte gjort mig till mångmiljonär* vilket gör att jag måste ta bostadslån som alla andra. Här är en beskrivning av min egen upplevelse av min relation med Nordea – fylld av ömsesidiga svek och dålig kommunikation.

Del 1 – Jag lurar Nordea

Det som lockade in mig i relationen var förstås pengarna. Det konsultbolag jag också jobbar på hade just förhandlat till sig en riktigt bra deal med Nordea och jag fick en riktigt bra ränta på 1,05%. Villkoret var att jag blev helkund. Det vill säga flyttade över alla bankaffärer till dem.

Jag gillar inte upplägget med helkund. Helst tycker jag att bankerna ska prisa saker var för sig, men tycker också att det är ok om de har en tydlig modell i stil med “sparar du 500 000 kr hos oss får du 0,3% rabatt på ditt bolån”.

Tanken att man får rabatt för allmän trohet till banken har jag däremot svårare med. Bankerna får så klart kräva det, men man har ingen laglig skyldighet att berätta för dem om alla pengar man har och de har inte rätt att förbjuda någon att använda andra banker. Däremot kan de förstås alltid låta bli att låna ut pengar eller ge ett sämre erbjudande.

Jag valde därför att visa upp pengarna jag hade hos min gamla bank och sparkontot hos Ikano Bank, men struntade i att berätta om pengarna jag har på Avanza. Lite fult av mig som egentligen inte gillar att fuska, men så var det iaf.

Däremot skaffade jag hemförsäkring via IF som Nordea samarbetar med och flyttade över alla andra pengar. Min bankkontakt ställde inte så många jobbiga frågor och jag fick det billiga lånet.

Del 2 – Nordea lurar mig

Efter ett år började jag höra från folk på konsultbolaget att det var läge att kontakta Nordea igen. Ränterabatten var förstås bara ettårig – vilket säkert stod någonstans i högen av papper jag skrev på – och om jag inte hörde av mig för att få den förnyad skulle jag hamna på Nordeas listränta på dryga 2%.

Det ville jag inte så jag hörde av mig till Nordea och fick följande svar:

“Vi har varit lite otydliga med vad det innebär att vara helkund. För att få 0,92 i rabatt så ska man ha allt samlat här, så har du något sparande på annat håll, har du någon privat pensionsförsäkring? PPM? Vi skulle kunna boka in ett onlinemöte för att titta över detta.”

Därefter följde en tämligen lång konversation med åtskilliga inslag av “god dag yxskaft”-svar. Jag sa att jag trodde att jag redan var helkund och Nordea svarade med att säga att man måste vara helkund för att få rabatt. Hela den här konversationen pågick i Nordeas kundmeddelande där man måste logga in på Nordea för att se om man har fått ett mail. Det kom inte jag ihåg att göra varje dag, men trots det matchade jag mer än väl tempot hos min bankkontakt som också tog några dagar på sig att svara varje gång.

Efter en hel del frustration från min sida fick jag beskedet att de ville att jag skulle starta ett långsiktigt sparande, flytta över mina PPM-pengar samt teckna två försäkringar jag inte behövde – livförsäkring och utgiftsskydd. Då skulle jag få 0,65% rabatt istället för de 0,92% som jag hade tidigare. Någon förklaring till varför rabatten skulle bli mindre fick jag inte heller.

Nu hade jag tröttnat på tempot på konversationen och föreslog att vi skulle ta ett onlinemöte ändå. På det svarade hon en tisdag och föreslog att hen skulle ringa mig på fredag kl 11. Några alternativa förslag på tider gav hen inte. Eftersom jag dels inte loggar in på Nordea och läser kundmeddelanden varje dag och dels inte håller kalendern tom ifall Nordea skulle vilja prata med mig funkade inte detta.

Här gav jag upp. Jag var rätt ordentligt frustrerad på den dåliga kommunikationen och gillade inte alls att de lockat över mig med en pangdeal och sedan både erbjöd mindre rabatt och försökte tvinga in mig i fler och fler tjänster.

Hade de från början varit tydliga med vad som krävdes och vilken rabatt jag fått hade det varit helt ok. Jag hade kanske inte valt dem, men hade inte heller blivit sur.

Del 3 – Skilsmässan

Efter att ha givit upp detta med Nordea satte jag igång med att försöka flytta lånen till SBAB, Ikano Bank eller någon annan aktör som inte kör med en massa helkundskrav. Tyvärr segade jag lite med alla dokument som krävdes, köpte en ny bostad och det hela slutade med att jag var kvar hos Nordea tills jag sålt lägenheten.

Nu har jag löst lånen och kör Danske Bank istället. Där får jag en helt ok ränta som medlem i ett fackförbund och hittills har de inte ställt några alltför orimliga krav, men vi får väl se vad som händer framöver.

Min mest positiva upplevelse av Nordea är deras telefonsupport. De hjälpte mig snällt att stänga ned allt jag ville stänga ned och har även tidigare varit service-minded och fixat det som har behövt fixas rent praktiskt.

Summan av kardemumman är att jag fick en pangränta i ett år och en riktigt sopränta i ett halvår. Totalt sett var det nog ändå rätt bra för mig ekonomiskt, men om man väger in all tid och frustration hade jag inte valt Nordea.

Råd till andra

Det är inte helt ovanligt att man kan få riktigt bra ränteerbjudanden via jobbet, bostadsrättsföreningen eller någon annan grupp som banken tycker har låg risk. Det här kan ge dig räntor på helt andra nivåer än du kan fixa själv så det finns mycket pengar att spara, men du får vara beredd på att du behöver bevaka dealen och att den kanske inte är lika bra nästa år. Iaf om det är Nordea som står bakom.

I en tidigare fråga till Småspararjouren går vi också igenom vad helkundsproblematiken kan innebära i kronor och ören.

Du som gillar låga räntor och bor i en Bostadsrättsförening kan också få bostadsrättsföreningens avgift sänkt genom att enkelt se till att föreningen får lägre räntor.

* Faktum är att jag hittills inte har tagit ut en enda krona i lön


Den här verksamheten finns tack vare DITT frivilliga ekonomiska bidrag.

Vi står på din sida i finansdjungeln. Vi drar ner byxorna på finansaktörer som gynnar sig själva på kundernas bekostnad. Dessutom ger våra artiklar och guider dig och andra begripliga, enkla och vetenskapligt förankrade råd om ekonomi, sparande och pensioner.

Du kan vara med och bidra via Swish på 123 648 44 48 eller stötta månadsvis via Patreon.

Om författaren

Andreas Runnemo

Andreas Runnemo har 15 års erfarenhet från finansbranschen där han innan Småspararguiden har jobbat på hedgefond, storbank och livförsäkringsbolag. Trots att han själv har suttit på hedgefond och byggt avancerade algoritmer för att slå börsen har han alltid haft sina egna pengar i billiga indexfonder. Andreas är civilingenjör från KTH (Teknisk Fysik) med inriktning finansiell matematik och civilekonom från Handels.