Allras årsredovisning för 2016 färdig – mjölkade ytterligare 107 Mkr från spararna

Blogg

Några dagar efter att Alexander Ernstberger släppts ur häktet har Allra gett ut sin årsredovisning för 2016. Som vi tidigare misstänkt har bolaget i Dubai fortsatt mjölka pensionsspararna på pengar ända in i 2016. Slutsats: ytterligare 107 Mkr av spararnas pengar har hamnat i Allra-gängets fickor. Totalbeloppet nu 438 Mkr.

2012 & 2015

Vi har tidigare redogjort för hur Allra-gänget mjölkat 243 Mkr av kundernas pengar via kompisarna på Oak Capital under 2012 och sedan 88 Mkr via sitt eget bolag på Dubai under 2015. När ridån gick ned för Allra i våras var det nog ingen som förväntade sig något annat än att mjölkandet fortsatt hela året 2016. Det var ju först i december 2016 som Luxemburgska finansinspektionen, på Småspararguidens tips, började ställa frågor till Allra.

2016

I del 8 av vår granskning av Allra visade vi att de komplexa innehaven fortsatte dyka upp i fonderna 2016 men då hade vi ingen bokföring att stämma av med. Att redovisningen nu presenterats, fem månader försenad, beror sannolikt på att Allra haft svårt att få tag på någon revisor som velat ta sig an uppdraget. Och kanske att de vetat att läsningen kommer bekräfta bilden av deras verksamhet.

Fondernas halvårsredovisning 2016. Allra fortsatte investera i komplexa finansiella instrument 2016.

Det räcker med att scrolla ned till sida 25 där det i klartext står att bolaget har tjänat 107 Mkr på provisionsintäkter i regionen “Övrigt”. Ett tappert försök att dölja att det är Dubai det handlar om.

Allras årsredovisning 2016. 107 Mkr har tjänats på provisionsintäkter i Dubai.

På sida 37 återkommer siffran 107 Mkr när Allra redogör för sin interna värdepappershandel. Av 107 226 tkr i intäkter har 107 135 tkr gått genom närstående. 99,9% av handeln i Dubai gjordes alltså med den egna fonden.

Allras årsredovisning 2016, sid 37. 99,9% av handeln i Dubai har gjorts med de egna fonderna.

Totala mjölkningen av pensionsspararna nu uppe i 438 Mkr

Låt oss summera 243 Mkr + 88 Mkr + 107 Mkr = 438 Mkr.

Är du eller dina närstående drabbade?

Allras fonder har sålts till Ålandsbanken. Medioker förvaltning med höga avgifter. Byt istället till statliga AP7 Såfa!

Trött på att bli lurad av finansbranschens säljare? Välkommen att få hjälp av en oberoende aktör via vår jour, sparguide eller fondguide.

Detta är del 9 av vår granskning av Allra. Se också:

Oberoende rådgiving med Småspararguiden

Om författaren

Patrick Siegbahn

Patrick Siegbahn är teknisk fysiker, placeringsrådgivare, grävande finansgranskare och grundare till Småspararguiden. Läs mer om honom här.