Finansinspektionen har i 19 år varnat för intressekonflikter när försäkringsförmedlare får provisioner från produktbolagen istället för att ta betalt av kunden. Nu har myndigheten samlat in siffrorna som bekräftar farhågorna.
Småspararguidens första budord lyder: Din personliga bankman är en säljare. Vår käpphäst är att de flesta rådgivare i finansbranschen egentligen är säljare som prioriterar att sälja sparformer de själva tjänar pengar på, istället för att ge råd som är bra för dig som kund. Och vi har tjatat om det i tio år. Finansinspektionen har dock tjatat om det ännu längre – 19 år i rad har de tagit upp intressekonflikter hos “rådgivare” i sin årliga konsumentskyddsrapport.
Säljare som kallar sig rådgivare förekommer inte bara på det lokala bankkontoret utan dyker ibland upp med titlarna försäkringsmäklare eller försäkringsförmedlare. Medan bankens säljare vill få dig att välja bankens egna dyrare fonder har många försäkringsförmedlare istället ett intresse att hänvisa till produkter hos de pensionsbolag som betalar bäst provisioner. Det är fortfarande sparprodukter det handlar om och det är fortfarande intressekonflikterna som leder till att slutkunderna inte får det bästa som marknaden har att erbjuda.
Det har gjorts vissa försök att reglera vad finanssäljarna får göra lagstiftningsvägen. Till skillnad mot säljaren i klädbutiken har finansiella rådgivare faktiskt ett ansvar att arbeta enligt något som kallas god sed och avråda från produkter som inte är lämpliga för kunden.
Rapport-bomben
Den 11 juni 2025 släppte Finansinspektionen en bomb med sin nya rapport “Stor risk för intressekonflikter vid försäkringsförmedling”. När en myndighet använder kraftuttryck av det slaget läser jag det som myndighetssvenska för att det de hittat ser rätt jäkla illa ut.
Rapporten är ett resultat av en enkätundersökning på 278 försäkringsförmedlare och data från de produkter de förmedlat under 2021-2023. Myndigheten gör många intressanta observationer:
- Incitamentsstrukturerna
“Ett kännetecken för de större aktörerna på förmedlarmarknaden är att cirka 60 procent av de anställda rådgivarna har någon form av ägande eller option i den koncern de tillhör. Detta innebär att ersättningen i allt högre grad kopplas till koncernens och förmedlarföretagets övergripande finansiella mål snarare än till enskilda kundrelationer och kvalitet i rådgivningen. Denna förändring i incitamentsstruktur kan påverka hur rådgivning ges och vilka produkter som rekommenderas. Här finns en risk att kundens långsiktiga behov får stå tillbaka för kortsiktiga affärsmål.”
Om det tidigare var så att enskilda rådgivare fick en bonus baserat på hur dyra produkter de lyckades lura på kunderna så kvarstår alltså en intressekonflikt, lindrigare får man anta, genom delägarskap eller optioner. - Ersättningar utan länk till arbetsinsats
“FI:s kartläggning visar också att det förekommer ersättningar som utgår utan att rådgivning har genomförts, eller som inte kan kopplas till en specifik kund. Detta skapar en risk för att förmedlarföretags löpande ersättningar, exempelvis för premieinbetalningar eller volymbaserad ersättning, inte motsvarar värdet av en utförd tjänst, vilket regelverket förutsätter.”
Myndigheten har i några års tid försökt beställa ett provisionsförbud från politikerna, men fick istället nöja sig med en skrivning om att provisioner får förekomma om kunden samtidigt får en kvalitetshöjande tjänst. Här verkar det som att enkätsvaren pekar på att 42% av företagen inte kan koppla dessa provisioner till specifika kunder, och därmed faller argumentet om en individuell kvalitetshöjade inslag. 50% av ersättningarna betalas också ut utan att någon rådgivning har skett. - Korrelationen mellan ersättningar och produktstyrningen
“Kartläggningen visar också att det finns viss korrelation mellan höga engångsersättningar och vilka försäkringsföretag förmedlarföretagen flyttar kunderna till. De två försäkringsföretag som i flest fall varit mottagande vid en flytt är också de som oftast har lämnat höga engångsersättningar.”
Talesättet visa mig hur någon får betalt, så ska jag visa dig hur de beter sig, verkar kunna appliceras även på försäkringsförmedlare. Det vill säga precis det vi har tjatat om i 10 år och Finansinspektionen i 19 år. - Rådgivarnas höga intjäning
Antalet kunder har ökat till 910 per rådgivare, och med en snittintjäning per kund på mellan 5 000–10 000 kr per år innebär det att en rådgivare alltså drar in i snitt 4,5-9,1 miljoner kronor per år. Vi minns samtidigt att juristen Robert Dahlström tidigare har kritiserat licensieringsorganet Insuresec för att vem som helst kan bli försäkringsförmedlare på 48 timmar, trots att det egentligen borde behövas 1-3 års diplomutbildning. Glöm det här med att sälja dammsugare, telefonabonnemang eller lotter, det är produkter inom försäkringssparande som ger bäst klirr i kassan på kort tid om du är en riktigt duktig säljare med flexibel moral.
Sekretess på detaljerna, men fortsättning lär följa
Myndigheten vägrar lämna ut det data de samlat in i detalj med hänvisning till sekretesslagstiftning eftersom “det kan antas att [försäkringsförmedlaren] lider skada om uppgiften röjs”. Den som hade hoppats på att utläsa vilka som är de största syndarna verkar snällt få vänta tills myndigheten öppnar tillsynsärenden mot enstaka aktörer. Och det verkar det bli aktuellt att göra:
“Analysen tyder på att det finns goda skäl att fortsatt följa marknaden noggrant. Frågor om intressekonflikter och ersättningsmodeller är fortsatt prioriterade i FI:s konsumentskyddsarbete. FI kan därför komma att följa upp hur enskilda företag som bedriver försäkringsdistribution hanterar intressekonflikter, antingen inom ramen för den löpande tillsynen eller genom särskilda undersökningar.”
När Finansinspektionen säger A (“vi ser stora risker”), så är det dags att också säga B (“vilka försäkringsförmedlare har intressekonflikter, vilka försäkringsbolag är det som finansierar provisionerna och vad är det för avgifter som kunderna drabbas av?”). Konsumenterna förtjänar att få veta!
Den här verksamheten finns tack vare DITT frivilliga ekonomiska bidrag. Tack för ditt stöd!
Vi står på din sida i finansdjungeln. Vi avslöjar finansaktörer som gynnar sig själva på kundernas bekostnad. Dessutom ger våra artiklar och guider dig och andra begripliga, enkla och vetenskapligt förankrade råd om ekonomi, sparande och pensioner.
Du kan också stötta oss via vår supportersida på Patreon.

