Skall jag leasa eller köpa bil?

Småspararjouren


Behöver du ytterligare hjälp? Prova Småspararguidens oberoende rådgivning!


FRÅGA: Hej, jag har en fråga gällande bilköp/leasing.

Bakgrund: Bor i stockholm tillsammans med min fru, vi har tillsammans en bra inkomst, ca 840k kr om året. Vi behöver bil nu dels för att vi har barn på ingång och för att vi gillar tanken av att kunna röra oss fritt som vi vill, ja vi vet att man alltid förlorar på att köpa bil.

Vår tanke från början har varit att belåna vår bostadsrätt  för att skaffa bil men har blivit kluvna i tankarna angående att inte låsa upp kapital i lägenheten vid försäljning, då vår plan är att köpa större lägenhet inom 2 år.

Är privatleasing en sån’ dum idé trots allt? Eller hur bör vi tänka?

leasingavtalet ligger på 6300 kr inkl. 2500 mil/år, halvförsäkring(575) pga nybil samt exkl. bilskatt på 250kr/mån, nybilsgaranti för de 3 åren vi i sånt fall leasar. Då har vi också fått rabatterat pris nedsatt ca 25000kr. så en totalkostnad på 336000.

Skulle vi köpa samma bil, blir det: 336000/72(mån) = 4700 + 575(försäkring) + 250(skatt) = 5525kr/mån. Visst 1000 kr mindre, men låser kapital i bostadsrätt.

Köpa begagnat är väl också ett alternativ, fast återigen låsning av kapital, då vi inte vill köpa ett ruckel utan i sånt fall en bil på omkring 200k. mycket är väl också smak etc.

Tacksam för svar.

SVAR: För det första ska sägas att vi inte är experter på billeasing så det är möjligt att det finns aspekter av det som vi inte tänker på.

Det vi kan svara på är alternativet att ta lån på huset. Här ser jag två huvudsakliga scenarion*:

  1. När ni har sålt er nuvarande bostad och kan ni få låna så mycket pengar ni behöver av banken för att betala den nya bostaden även om ni har köpt en bil. I så fall är det inga problem att låna på huset och att låna på huset brukar vara det absolut billigaste sättet att låna.
  2. Ni har tänkt att köpa en så dyr lägenhet att ni har svårt att få låna så mycket pengar ni behöver från banken ifall ni också har köpt en bil. I så fall är mitt något hårda svar att ni har för små marginaler. Ni får nöja er med en billigare lägenhet, strunta i bil och/eller spara mer på annat. Trots vad många inbillar sig kan bostadspriserna gå ned och om ni då har lånat alldeles för mycket kan ni hamna i att banken tvångssäljer lägenheten och ni har skulder kvar. Det är inte roligt.

Alltså är slutsatsen att det inte finns någon anledning att inte ta lån på lägenheten om det ni vill ha kapital till är en ny lägenhet.

Det vi kan säga om själva billeasingen är att på en övergripande nivå så innebär leasing att du hyr en bil istället för att köpa den. Det betyder att du får en del bekvämlighet och slipper en del risk, men det betalar du förstås för. Ska ni ha en likadan bil kommer det därför i genomsnitt bli billigare att köpa bilen själv och jag vågar nästan lova att den extra kostnaden kommer att bli högre än räntan på ett bolån.

Om ni däremot tycker att det är värt att betala för bekvämligheter som ersättningsbil och hjälp med reparationer har jag full förståelse för det. Jag tycker själv att det verkar jättejobbigt att ha bil och hantera när den går sönder.

När det gäller om det är värt att betala för att slippa viss risk rekommenderar vi i allmänhet att bara försäkra det ni inte har råd att förlora så fundera på vilken risk ni slipper med leasing – tex att bilen faller mer än förväntat i pris – och hur stor katastrof det skulle vara för er ekonomi. Är det inom ramen för vad ni kan hantera är det kanske bättre att köpa bil.

Om ni överväger leasingalternativet är det förstås viktigt att kolla upp hur mycket extra det kostar och vilka fallgropar och avtalsklausuler ni behöver akta er för. Det har vi dock inte koll på så det får ni försöka kolla upp på annat håll.

Lycka till!

Oberoende rådgiving med Småspararguiden

Om författaren

Andreas Runnemo

Andreas Runnemo har 10 års erfarenhet från finansbranschen där han innan Småspararguiden har jobbat på hedgefond, storbank och livförsäkringsbolag. Trots att han själv har suttit på hedgefond och byggt avancerade algoritmer för att slå börsen har han alltid haft sina egna pengar i billiga indexfonder. Andreas är civilingenjör från KTH (Teknisk Fysik) med inriktning finansiell matematik och civilekonom från Handels.