Oberoende rådgivning – så går det till

Träffas i Stockholm eller i etern?

Vårt kontor är i Stockholm city men det går också bra att mötas på nätet genom t.ex. Skype eller Google Hangouts. En fördel med videosamtal är att vi kan dela datorns skärm med varandra så att vi tillsammans kan upprätta dokumentation över din ekonomi och även att du kan visa oss dina konton och innehav. Det går också att ta möten över telefon men det passar bättre för specifika och kortare frågor.

Hur lång tid brukar det ta?

Allt mellan 30 och 120 minuter förekommer med snittid på 70 minuter. Om du också vill gå igenom pensionssparandet och utföra ändringar brukar det ta längre tid än snittet. Därför kan det vara klokt att först beställa vår tjänst Pensionsräddaren för 590 kr så sparar du förmodligen in de pengarna på att vi blir effektiva under själva mötet.

Saker att förbereda inför mötet

Det viktigaste att du tar med är ditt mobila Bank-id och eventuella bankdosor, resten kan vi lösa på plats när vi ses. Om du vill spara tid under mötet kan det vara bra att förbereda en lista på var du har dina besparingar, hur mycket pengar det rör sig om och vad du har investerat i för något. Om du vill prata om pensioner är det bra att du testar att logga in på minpension.se för att se till att dina uppgifter från pensionsbolagen har tankats in.

Ställ dina frågor eller låt oss se till helheten

Det finns i allmänhet två sätt som mötena brukar genomföras på: antingen brukar kunderna ha några specifika frågor som de vill diskutera eller så vill de få en oberoende översyn över helheten. För att kunna göra den hela översynen behöver rådgivaren ofta ställa frågor om din privatekonomi som t.ex:

  • Ålder
  • Familj
  • Boende och bolån
  • Arbete/inkomster
  • Övriga lån
  • Privat sparande
  • Pensionssparande
  • Efterlevandeskydd
  • Försäkringar

Utför ändringar själv eller så gör vi det tillsammans

Oftast leder mötena till att kunden vill göra förändringar som t.ex. att sälja fonder, amortera på lån eller öppna nya konton. Dessa förändringar kan kunden antingen göra själv på egen hand efter mötet eller tillsammans under sittande möte. Oavsett så ser vi till att dokumentera vad som behöver göras och hur man går tillväga.

Dokumentation såklart!

Vi tycker naturligtvis att det är viktigt att mötet dokumenteras. Både för kunden som eventuellt vill göra förändringar utifrån slutsatserna från mötet, men också för rådgivaren som skall kunna besvara kompletterande frågor som kan dyka upp efter mötet. Dokumentationen görs digitalt under mötets gång i samförstånd och mailas till kunden direkt efter mötet.

Men har ni tillstånd för att ge råd då?

Näpp! Vi är fast övertygade om att det ligger i konsumenternas och Finansinspektionens intresse att aktörer som vi även erbjuder enkel och oberoende finansiell vägledning som inte går in på det tillståndspliktiga området. Givetvis undviker vi att ge individuella råd om namngivna finansiella instrument eftersom vi inte har några produkter att sälja. Vi berättar mer om detta här.

Vi tar bara betalt för tiden du nyttjar

Eftersom det är svårt att veta hur lång tid ett möte tar uppmanar vi kunder att boka in tiden med lite marginal. Vi tar bara betalt för tiden vi använder under mötet. Betalning kan göras med Swish eller mot faktura. Eventuella följdfrågor som rör frågor vi hanterade under mötet svarar vi gärna på via mail utan extra kostnad. Svårare frågor är bäst att boka en ny tid för.

Vill du att vi återkopplar i framtiden?

När mötet är klart hoppas vi att du blivit klokare och att du antingen har en begriplig att göra-lista eller utfört ändringar som känns rätt. Vilket det än är så vill vissa att rådgivaren återkopplar vid ett senare tillfälle för att se om du har kommit i mål. Din rådgivare kommer fråga om du vill ha en sådan påstötning och hur långt fram i tiden. Det är nämligen ett välkänt problem att folk skjuter på tråkiga saker som pensionssparande och vi månar om att du skall känna dig färdig.


TILLBAKA