Lurad av din rådgivare? Såhär gör du för att få pengarna tillbaka!

Blogg


Gillar du vårt arbete? Stötta oss på Patreon!


Känner du dig lurad av en finansiell rådgivare? Det finns möjlighet att få pengarna tillbaka! I den här artikeln går vi igenom steg för steg hur du går tillväga.

I finansbranschen har rådgivare ett stort kunskapsöverläge som många tyvärr utnyttjar till att lura sparare till sämre och dyrare sparformer. Det är i stort sett omöjligt att genomskåda om man själv inte är finansexpert så om du drabbats tycker vi inte att du skall skämmas utan istället undersöka om du kan få pengarna tillbaka. 

Om du är drabbad och undrar om ditt fall kan leda till skadestånd så erbjuder vi att gratis ge dig en uppskattning över dina chanser. Kontakta oss här.

Vill du börja luska själv gör du så här:

  1. Samla dina dokument
    Gå igenom dokumenten du fått från möten med säljarna. Ofta får man dem i fysisk form men kika även bland dina email.
  2. Begär ut dokumentationen
    Om något dokument saknas be dem skicka dig det. Begär framförallt rådgivningsdokumentationen. Den måste de ge till dig enligt lag.
  3. Undersök innehållet
    Undersök om dokumentationen stämmer med det som sades under mötet. Blev du rekommenderad produkter som inte rimmade med din riskprofil eller hävdas det i texten att du hade mer kompetens och erfarenhet av finansmarknaden än du faktiskt har?
  4. Fråga/klaga
    Om något inte ser rätt ut bör du fråga rådgivaren om saken eller direkt klaga.
  5. Klagomålsansvarig
    Om rådgivaren slår ifrån sig kan du vända dig till bolagets klagomålsansvarige. Alla finansbolag måste ha en sådan person.
  6. ARN
    Om även den slår ifrån sig kan du få din sak prövad av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Undersök om bolaget fått klagomål från andra konsumenter. Då kanske det finns tidigare beslut från liknande situationer.
  7. Tingsrätten
    Om ARN ger dig rätt men bolaget inte vill följa beslutet kan du anmäla bolaget till Finansinspektionen och eventuellt driva en process i tingsrätten.
  8. Ansvarsförsäkring
    Om bolaget har gått i konkurs eller lagt ned verksamheten kan du fortfarande vända dig till det försäkringsbolag som bolaget tecknat sin ansvarsförsäkring hos.

Viktigt att tänka på i dessa sammanhang är att det finns fler olika tidsfrister att förhålla sig till. Vänta därför inte onödigt länge med något steg i denna process.


Den här verksamheten finns tack vare DITT frivilliga ekonomiska bidrag.

Vi står på din sida i finansdjungeln. Vi drar ner byxorna på finansaktörer som gynnar sig själva på kundernas bekostnad. Dessutom ger våra artiklar och guider dig och andra begripliga, enkla och vetenskapligt förankrade råd om ekonomi, sparande och pensioner.

Du kan vara med och bidra via Swish på 123 648 44 48 eller stötta månadsvis via Patreon.

Om författaren

Patrick Siegbahn

Patrick Siegbahn är ansvarig utgivare och grävande skribent för Småspararguiden.se, expert i SR Plånboken i P1, tidigare riskexpert på Finansinspektionen och risk- och hedgefondanalytiker. Patrick jobbar också som oberoende rådgivare i egen verksamhet. Läs mer om honom här.