Norska konsumentverket anmäler Nordea för vilseledande marknadsföring

Blogg


Behöver du ytterligare hjälp? Prova Småspararguidens oberoende rådgivning!


Nordea i Norge hävdade att deras aktiva fonder “ger högst avkastning över tid”. Det tycker vi förstås är rent skitsnack och det tycker tydligen Norska konsumentverket också. De påpekade att det saknas dokumenterat stöd för påståendet och anmälde Nordea till konsumentombudsmannen för vilseledande marknadsföring. Nu backar Nordea.

Norge och Sverige har sina olikheter, men Nordea är samma bolag där som här. De har, som de flesta andra banker, en förkärlek för att sälja dyra och aktivt förvaltade fonder till sina kunder på båda sidor gränsen. En aktiv fond är en fond där fondförvaltaren försöker vara smartare än andra fondförvaltare och experter. Det kostar nästan alltid mycket pengar och forskningen visar entydigt att det inte är värt att betala för. I sin norska marknadsföring bredde Nordea på lite väl mycket om hur fantastiska deras aktivt förvaltade fonder var. Norska konsumentverket (Forbrukerrådet) tycker att det saknas dokumenterat stöd för flera av påståendena. I en skrivelse till Nordea anmärker myndigheten på tre punkter:

1. Aktivt förvaltade fonder hävdas felaktigt vara bättre än indexfonder över tid

På Nordeas hemsida skrivs om aktivt förvaltade fonder bland annat att “förväntningen på avkastningen är högre” och “de ger högst avkastning över tid”.

Utdrag från norska konsumentverkets anmälan

Myndigheten begärde en förklaring från Nordea och har efter en lång mailväxling inte sett några bevis som styrker påståendena.

2. Avgiftsskillnaden hos aktivt förvaltade fonder hävdas felaktigt bara vara “lite högre” än för indexfonder

Konsumentverket konstaterar att normala priser för indexfonder är 0,2-0,3% medan Nordeas fonder kostar 0,4-0,5%. Nordeas aktivt förvaltade fonder kostar mellan 1,0-2,0%. Det anses därför att skrivningen ”lite högre” är oriktig.

Utdrag från norska konsumentverkets anmälan

3. Presentationen av indexfonder görs i negativa ordalag

Konsumentverket upplever också presentationen av fondtyperna som skev. Aktiva fonder framstår som trygga och bra medan indexfonder presenteras i negativa ordalag som att de “bara följer index”, “sköts av robotar” och “ingen värdering om placeringarna är smarta eller icke”.

Utdrag från norska konsumentverkets anmälan

Nordea backar

Nordea har efter möten med konsumentverket gått med på att ändra sin marknadsföring. Myndighetens generaldirektör är glad för att bankkunderna nu får bättre möjligheter att fatta välgrundade beslut med sina sparpengar.

Prisskillnaden mellan indexfond och aktivt förvaltad fond är stor, och sparpengar går fort förlorade i avgifter. Därför är det så viktigt att marknadsföringen innehåller dokumenterade påståenden och korrekt information. Vi är glada för att anmälan gick vägen och för att Nordea från och med nu vill ge sina kunder en ärlig framställning av sina fonder.

Lise Blyverket, generaldirektör Forbrukerrådet

Heja Lise! Vi kunde inte ha sagt det bättre själva.

Vi fortsätter hänvisa till indexfonder

Det är den här typen av aggressiv försäljning av dyra och dåliga fonder som fick oss att starta Småspararguiden. Och vi fortsätter att tjata om det. Nordeas Stratega-fonder gjorde till exempel entré på vår lista över årets skitprodukter på finansmarkanden. Här kan du läsa mer om varför vi förespråkar indexfonder.

Oberoende rådgiving med Småspararguiden

Om författaren

Patrick Siegbahn

Patrick Siegbahn är teknisk fysiker, tidigare risk- och hedgefondanalytiker, grävande finansgranskare och grundare till Småspararguiden. Läs mer om honom här.